Cryptic Messages

Lettres,  Correspondances, et autres Variations sur la Mémoire Chromosomique

Il y a des parties de l’Histoire que l’on aimerait oublier, comme ces violences démesurées d’ordre physique, mental ou moral…
mais c’est impossible, rien n’est perdu.
Selon les Alchimistes  le processus de la mort consiste en la transmutation des tissus vivants en structures minérales…
Les photographies de Stephen Sack me semblent correspondre à la cristallisation d’une idée ou d’une mentalité dans le cerveau,
formant un paysage psychologique. En photographiant des épitaphes, Sack dévoile l’action du temps et du non-hasard sur un monument stéréotypé.
Il décrypte de manière symbolique la relation entre l’expérience humaine et les forces universelles.

.                                                                                                                                                            Maurice Lapin

The Face of my Remembrance

Sack’s tombstones are postcards from the dead that time has intercepted and rewritten.
In these cemeteries, the stones are only a vehicle for changing memorials.
Letters are etched in plaster, often accompanied by an image of the deceased,
but  if maintenance payments are not made, the message may be chipped off and the stone reused.
Images are fractured and faded, effaced, superseded, and lost again?

The dead crowd each other for recognition and remembrance in vain.
 Sack remark in an interview that each object is destroyed according to its being – a very medieval formulation.
What is the gravestone’s being? A memory without details . We are close to some ideal, some pure form of longing nested in the decay, and in us.